Analizy
Firma uzbecka zakończyła budowę pierwszej linii kolejowej w Afganistanie
W połowie września uzbeckie koleje państwowe zakończyły budowę de facto pierwszej na terenie Afganistanu linii kolejowej, biegnącej od granicy kraju do oddalonego o 75 km Mazar-i Szarif, największego miasta północy. Zakończenie budowy ma duże znaczenie dla zwiększenia drożności biegnącego przez Rosję i kraje Azji Centralnej amerykańsko-natowskiego północnego korytarza transportowego (NDN), przez który już teraz przerzucanych jest ok. 30% towarów na użytek misji stabilizacyjnej w Afganistanie (ISAF).
Budowa rozpoczęła się 22 stycznia br. Wart 170 mln USD projekt został sfinansowany przez Azjatycki Bank Rozwoju (ADB, najwięksi udziałowcy: USA, Japonia). Połączenie Mazar-i Szarif z uzbecką siecią kolejową przyczyni się do zwiększenia przepustowości granicy (wedle prognoz czterokrotnego) oraz obniżenia kosztów transportu. Pociągnie to za sobą dalszy wzrost gospodarczego znaczenia tego szlaku (już obecnie przechodzi tędy około 50% całego afgańskiego importu), a także zwiększenie ilości ładunków dostarczanych północnym korytarzem transportowym dla sił koalicji w Afganistanie. W związku z otwarciem linii do Mazar-i Szarif można zatem oczekiwać wzrostu znaczenia państw tranzytowych (w Azji Centralnej przede wszystkim Uzbekistanu), a potencjalnie także zwiększenie wpływów Taszkentu w zamieszkanej przez Uzbeków północno-zachodniej części Afganistanu. Linia do Mazar-i Szarif jest pierwszym zrealizowanym spośród szeregu planowanych projektów kolejowych na terenie Afganistanu. Realizacja kolejnych tj. linia Mazar-i Szarif – Herat, czy chińska kolej północ–południe trwale zmieni geografię szlaków komunikacyjnych i handlowych w tej części Azji, a w konsekwencji także układ sił. <MMat>