Konektory gazowe i terminale LNG priorytetem państw Europy Środkowej i Bałkanów
14 października w obecności premierów Węgier i Rumunii, Viktora Orbana i Emila Boca, oraz komisarza europejskiego ds. energii Günthera Oettingera doszło do oficjalnego uruchomienia gazociągu Segedyn–Arad. Konektor łączący systemy przesyłowe Węgier i Rumunii jest inwestycją zwiększającą bezpieczeństwo dostaw gazu dla tych państw poprzez dywersyfikację szlaków pozyskiwania surowca. Otwarcie rumuńsko-węgierskiego konektora i plany rozbudowy kolejnych połączeń międzysystemowych w regionie kontrastują jednocześnie ze stagnacją wielkich projektów infrastrukturalnych, przede wszystkim promowanego przez Unię gazociągu Nabucco. Budowa łączników systemów gazowych w regionie zyskała na znaczeniu szczególnie w wyniku kryzysu gazowego w 2009 roku i jest postrzegana jako główne narzędzie poprawy bezpieczeństwa energetycznego w Europie Środkowej i Bałkanach. Rola nowych łączników może dodatkowo wzrosnąć w przypadku realizacji projektowanych w regionie terminali LNG, co stworzyłoby możliwość dywersyfikacji szlaków i źródeł dostaw gazu. Realizacja koncepcji zintegrowanej regionalnej sieci przesyłowej i uruchomienie dostaw LNG do regionu może przynieść spadek zainteresowania i realnego poparcia państw Europy Środkowej i Bałkanów dla wielkich projektów gazociągowych w tzw. Korytarzu Południowym.
Projekt (lokalizacja)
|
Przepustowość (mld m3)
|
Termin uruchomienia
|
Stopień zaawansowania
|
Finansowanie w ramach EERP (euro)
|
Terminale LNG/CNG
|
||||
Polskie LNG
|
5
|
2014
|
budowany
|
80 mln
|
Adria LNG (Chorwacja)
|
10–15
|
2017
|
planowany
|
|
Konstanca LNG (Rumunia)
|
3–8
|
b.d.
|
planowany
|
|
Warna LNG/CNG (Bułgaria)
|
b.d.
|
b.d.
|
koncepcja
|
|
Kłajpeda
(Litwa)
|
b.d.
|
b.d.
|
koncepcja
|
|
Konektory gazowe
|
||||
Polska–Czechy (Cieszyn–Trzanovice)
|
0,5/3
|
2010–2011 / 2015
|
budowany
|
14 mln
|
Węgry–Chorwacja (Varosfold–Slobodnica)
|
6,5
|
2010
|
budowany
|
20 mln
|
Słowacja–Węgry (Veľké Zlievce – Vecses)
|
4,5
|
2012-2013
|
planowany
|
30 mln
|
Węgry–Słowenia
|
b.d.
|
b.d.
|
planowany
|
|
Czechy–-Austria (Mozart)
|
b.d.
|
2013
|
planowany
|
|
Bułgaria–Grecja (Stara Zagora–Komotini)
|
1-2
|
b.d.
|
planowany
|
45 mln
|
Rumunia–Bułgaria (Giurgiu–Ruse)
|
0,4
|
2012
|
planowany
|
8,9 mln
|
Czechy-Austria (Brzeclav–Baumgarten)
|
b.d.
|
2012
|
koncepcja
|
|
Czechy–Austria (Czeskie Budziejowice–Linz)
|
b.d.
|
b.d.
|
koncepcja
|
|
Polska- Litwa (Amber Line)
|
b.d.
|
b.d.
|
koncepcja
|
|
Bułgaria–Turcja
|
b.d.
|
b.d
|
koncepcja
|
|
Bułgaria–Serbia (Dimitrovgrad–Nisz)
|
2
|
2013
|
koncepcja
|
|