Horyzontalny program badawczy „Powiązania gospodarcze w regionie” ma na celu zogniskowanie pracy analitycznej na tematyce współzależności ekonomicznych rozwijających się w Europie Środkowej, ze szczególnym uwzględnieniem przepływów handlowych i inwestycyjnych oraz połączeń transportowych i cyfrowych.
Do zadań programu należy analizowanie potencjału ekonomicznego Europy Środkowej, ocenianie postępów w jej integracji oraz przyglądanie się ewolucji roli regionu w gospodarce światowej. Realizacji tych zadań ma służyć opracowywanie we współpracy ze wszystkimi zespołami OSW materiałów analitycznych, dotyczących powiązań gospodarczych nie tylko między państwami środkowoeuropejskimi, lecz także między nimi a najważniejszymi gospodarkami światowymi – szczególnie w okresie narastających turbulencji w procesie globalizacji. Istotne z tej perspektywy wydaje się też śledzenie stanu współpracy gospodarczej w ramach ugrupowań regionalnych, takich jak choćby Grupa Wyszehradzka (V4) czy Inicjatywa Trójmorza (3SI).
Równie ważnym celem programu jest analizowanie interesujących tendencji dotyczących rozwoju infrastruktury i logistyki w Europie Środkowej. W ostatnich latach w regionie narasta przekonanie, że utrzymanie wysokiej dynamiki rozwoju nie będzie możliwe bez wybudowania gęstej sieci połączeń infrastrukturalnych nie tylko na osi wschód–zachód, lecz także na linii północ–południe. Ułatwiają one przepływ towarów, ludzi i idei między regionalnymi centrami przemysłowymi, które dzięki temu mają szansę stać się kluczowymi miejscami kreowania innowacji. Ponadto rozbudowana siatka infrastrukturalna Europy Środkowej nie tylko posłuży do zintegrowania Ukrainy z UE, ale będzie też jednym z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu jej odbudowy.
Połączenia infrastrukturalne nie są jedynie narzędziem integracji regionu, ale stają się też polem intensywnej rywalizacji między globalnymi mocarstwami. Na tle narastających napięć amerykańsko-chińskich coraz większa uwaga w Europie Środkowej jest poświęcana zagadnieniom bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, takiej jak porty czy sieci telekomunikacyjne. Rola kontroli nad infrastrukturą strategiczną w zabezpieczaniu europejskich interesów ekonomicznych również staje się przedmiotem intensyfikującej się refleksji instytucji unijnych. Kluczowe w tym aspekcie zaczyna być analizowanie pozycji środkowoeuropejskich portów, które w czasach coraz mniej stabilnych łańcuchów dostaw są często gwarantem utrzymania konkurencyjności gospodarek narodowych.
Koordynatorem projektu jest Konrad Popławski.
Mapa connectivity V4 - kliknij.
-
Iwona Wiśniewska, Rosja wraca do porozumienia zbożowego.
-
Iwona Wiśniewska, Andrzej Wilk, Sławomir Matuszak, Adam Michalski, Rosja: ponowna blokada eksportu ukraińskiego zboża drogą morską.
-
Sebastian Płóciennik, Sprzedaż udziałów w terminalu w Hamburgu: Scholz nie chce sporu z Chinami.
-
Sławomir Matuszak, Ukraina: sukces dwóch miesięcy funkcjonowania korytarza żywnościowego.
-
Konrad Popławski, Inicjatywa Trójmorza dostała impuls do działania? Zmiany w Europie Środkowej, Klub Jagielloński, 2022.
-
Adam Michalski, Krzysztof Nieczypor, Iwona Wiśniewska, Zboże pod ostrzałem: porozumienie o odblokowaniu portów czarnomorskich.
-
Mateusz Seroka, Budowa nowego terminalu głębokowodnego w Rijece.
-
Kamil Całus, Pandemiczne przyspieszenie cyfryzacji w Rumunii.
-
Martyna Wasiuta, Czeskie zmagania z e-administracją w dobie pandemii.
-
Jakub Jakóbowski, Krzysztof Nieczypor, Franciszek Tyszka, Modernizacja suchego portu Záhony: węgierska próba przejęcia przewozów kolejowych z Chin.
-
Iwona Wiśniewska, Kaliningrad na Kolejowym Jedwabnym Szlaku.
- Krzysztof Dębiec, Mateusz Seroka, Słoweńsko-czeski sojusz w kolejowych przewozach towarowych.
- Jakub Jakóbowski, Krzysztof Nieczypor, Franciszek Tyszka, Modernizacja suchego portu Záhony: węgierska próba przejęcia przewozów kolejowych z Chin.
- Konrad Popławski, Jakub Jakóbowski, W kierunku budowy bliższych powiązań. Trójmorze jako obszar gospodarczy, Warszawa 2020.
- Jakub Jakóbowski, Wielka Gra o connectivity w Eurazji, "Układ Sił", 20/2020.
- Jakub Jakóbowski, Konrad Popławski, Marcin Kaczmarski, Kolejowy Jedwabny Szlak. Połączenia kolejowe UE–Chiny: uwarunkowania, aktorzy, interesy, Warszawa 2018.
- Mateusz Gniazdowski, Comments on the Structure of the Three Seas Initiative and the Warsaw Summit, "The Polish Quarterly of International Affairs", 2017, nr 2, s. 105-108.
- Mateusz Gniazdowski, Trójmorze - nowy instrument w polskiej polityce zagranicznej, "Polski Przegląd Dyplomatyczny", 2017, nr 4, s. 79-82.
- Jakub Jakóbowski, How to finance the enhanced EU-China connectivity in the CEE region?, [w:] Maris Andzans (red.), Afterthoughts: Riga 2016 International Forum of China and Central Eastern European Countries, LIIA, Ryga 2017.
- Mateusz Gniazdowski, The bottlenecks on the borders... [w:] V4 - 25 years: the continuing story of the Visegrád Group: 1991 - 2016, Res Publica Nova, International Visegrad Fund, Warszawa 2016, s. 124-125.
- Mateusz Gniazdowski, Tomáš Strážay, Infrastruktura transportowa i współpraca transgraniczna, [w:] Współczesne stosunki polsko-słowackie, red. M. Gniazdowski, P. Samerek, T. Strážay, Bratysława 2016, s. 83-97.
- Konferencja na targach BALTEXPO2021 (Gdańsk, 6 września 2021 r.)
- Konferencja: Polski „hub” na Kolejowym Jedwabnym Szlaku – szansa dla europejskiej branży TSL (Warszawa, 5 listopada 2019 r.)
- Konferencja: Morski Jedwabny Szlak: szansa czy zagrożenie dla polskich portów? (Gdańsk, 9 września 2019 r.)
- Konferencje o Trójmorzu i Via Carpatia w Rumunii (Bukareszt, Oradea, 23-28 marca 2018 r.)
- Konferencja: Infrastruktura transportowa oraz planowanie strategiczne i przestrzenne w relacjach polsko-słowackich (Drugie Polsko-Słowackie Forum Dyskusyjne, Warszawa, 18 grudnia 2013 r.)
- Seminarium: Strengthening the territorial dimension of the V4 (Warszawa, 15 lipca 2013 r.)
- Konferencja: Infrastruktura transportowa oraz planowanie strategiczne i przestrzenne w relacjach polsko-czeskich (Wrocław, 5 października 2012 r.)
- Jakub Jakóbowski, "Geopolitics of Connectivity Competition - The Curious Case of Central and Eastern Europe", Podcast EU-China Hub, EP 47/2020
- Konrad Popławski, Ekspert z Ośrodka Studiów Wschodnich: wyniki polskich portów są imponujące, Polskie Radio 24, 10 luty 2020 r.
- Mateusz Gniazdowski, Idea Trójmorza w połączeniu z Unią Europejską, Polskie Radio 24, 24 września 2018 r.
- Konrad Popławski, Niemcy dostrzegają, że Trójmorze nie jest już tylko projekt wirtualny, Siodma9.pl, 3 września 2018 r.
- Jakub Jakóbowski, Konrad Popławski, Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?, wnp.pl, 4 maja 2018 r.
- Konrad Popławski, Sytuacja z bilansem handlowym jest dla nas niekorzystna. Musimy naciskać stronę chińską, Radio Wnet, 22 kwietnia 2018 r.
- Jakub Jakóbowski, Konrad Popławski, Kolejowy Jedwabny Szlak logistyczną szansą dla Polski, "Dziennik Gazeta Prawna", 22 marca 2018 r.
- Mateusz Gniazdowski, European added value. The Three Seas Initiative as a concept organically linked to European integration, Poland.pl, 2 sierpnia 2017 r.
- Mateusz Gniazdowski, Central European states do not need rivalry, they need joint efforts, "Visegrad Insight", 29 czerwca 2017 r.
- Mateusz Gniazdowski, Jak Trójmorze wzmocni lub podzieli Unię, TVN24, 4 lipca 2017 r.